NŐGYÓGYÁSZAT

Nőgyógyászati gyulladásos megbetegedések

Szeméremtest fertőzései (vulvitis)
  • Vulvovaginalis candidiasis: a szeméremtest leggyakoribb gombás eredetű fertőzése, és tekintettel, hogy szinte minden esetben egyszerre érinti a hüvelyt is, ezért a szeméremtest és hüvely gombás fertőzésének nevezzük.

• Herpes genitalis: a szeméremtest nem túl gyakori, de igen kellemetlen panaszokat okozó vírusfertőzése; a szeméremtest egészére terjedő fájdalmas duzzanat és apró hólyagok megjelenése tükrözi a kórképet, az apró hólyagok kis fekélyekké alakulnak át, majd 1-2 hét alatt heg nélkül gyógyulnak.

• Condyloma accuminatum: Humán papillomavírus (HPV) által okozott szemölcsös elváltozás, mely leginkább a szeméremtesten (jellemzően a gáton), ritkábban a hüvelynyálkahártyán és a méhnyakon fordul elő. A szemölcsök lassan növekednek, de kezelésük annál könnyebb, minél korábban jelentkezik a páciens.

• Bartholin-mirigy ciszta vagy tályog: a nagyajkak alsó harmadában, a hüvelybemenet egyik oldalán bakteriális fertőzés következtében kialakuló fájdalmas, diónyi vagy szilványi képlet, mely tapintásra igen érzékeny. A tályog kialakulását megelőzheti a Bartholin-mirigy cisztája, fájdalmatlan duzzanata.

Hüvelyfertőzések (colpitis, vaginitis)

3 féle hüvelyfertőzést lehet megkülönböztetni:
  • Bakteriális vaginosis: a hüvely leggyakoribb gyulladásos tünetekkel nem járó fertőzése; nem szexuális úton terjed; szinte kizárólag nemi kapcsolatot folytató nőkben fordul elő.

• Gombás hüvelyfertőzés: a fertőzésért a Candida törzsek felelősek, de hátterében az immunrendszer védekezési zavara is felmerül, főleg a visszatérő fertőzések esetén. Nem szexuális úton terjed, ezért a szexuális partner kezelése nem csökkenti a gombás hüvelygyulladás gyakoriságát. Viszont előfordulhat, hogy visszatérő gyulladások esetén a partner is kezelésre szorul, ilyen esetben nem csak helyi kezelésre, hanem szájon át szedett gyógyszerre is szükség lehet.

• Trichomonas vaginalis: nemi úton terjedő fertőzés, forrása szinte minden esetben a trichomoniásisban (parazita okozta) szenvedő férfi partner. Nemi úton terjedő fertőzésről lévén szó, a partner egyidejű kezelése elengedhetetlen.

Méhnyak fertőzései ( ectocervicitis és endocervicitis)

Szexuális úton terjedő bakteriális fertőzés következtében jön létre a méhnyak gyulladás, mely gyakran tünetmentesen, tünetszegényen zajlik. A cervixnyák bizonyos fokú védelmet jelent a felszálló fertőzéssekkel szemben, de ez a védő funkció zavart szenvedhet a méhnyak anatómiai károsodása következtében. A felszálló fertőzés révén petevezeték gyulladás jön létre, majd hetekkel-hónapokkal később egyéb szövődmények társulhatnak, melyek állandósult alhasi fájdalmakat eredményeznek vagy súlyosan veszélyeztetik a reprodukciós képességet: ilyen például a meddőség és a méhen kívüli terhesség.

Méhgyulladás

Önálló kórkép formájában szülés vagy abortusz után alakul ki. Általában mérsékelt klinikai tünetekkel jár. Nem kezelt, főleg méhen belüli eszközt viselő nők esetében súlyos kismedencei fertőzést okozhat, amely akár meddőséghez is vezethet. Antibiotikumokkal könnyedén kezelhető.

Petefészek gyulladás

A petefészek gyulladása ritkán fordul elő önállóan, általában a petevezetékek, petefészkek és a méh melletti kötőszövet gyulladását jelenti. Ezért nem egyszerűen petefészek gyulladásról, hanem függelék gyulladásról - adnexitisről beszélünk. Kezelése antibiotikummal történik, ennek elmaradása esetén az egész szervezetre kiterjedő gyulladás - szepszis alakulhat ki. Késői szövődményként meddőség is előfordulhat.

Kismedencei gyulladás – PID (Pelvic Inflammatory Disease)

A kismedencei gyulladás elnevezés gyűjtő fogalom, a méh, a petevezetékek és a petefészkek gyulladását foglalja magába. A fertőzést főleg a közösülés során a hüvelybe jutott baktériumok okozzák. A kismedencei gyulladások legfontosabb szövődménye a petevezeték eredetű meddőség, ezen kívül hashártya összenövések is kialakulhatnak, melyek bélműködési zavarokat esetleg bélelzáródást okozhatnak. Lehetséges szövődményként a tályogképződés is előfordulhat. A polymikróbális etiológiának megfelelően olyan széles spektrumú antibiotikum kombináció adása szükséges, ami hatékony a szóba jövő kórokozókkal szemben.

Szexuális úton terjedő fertőzések – STD (Sexually Transmitted Diseases)

Elsősorban a fiatal, szexuálisan aktív, nem stabil párkapcsolatot folytató pácienseknél fordul elő. A betegség kialakulásában és terjedésében az intim emberi kontaktusnak van meghatározó szerepe. Sokszor tünetmentesen vagy enyhe tünetekkel jelentkeznek, máskor viszont rövid időn belül kínos panaszokat okoznak. Akadnak olyanok is, amelyek csak nagyon nehezen kezelhető szövődmények kapcsán, évekkel a fertőzést követően jelentkeznek.

Legfontosabb nemi úton terjedő betegségek:

• HPV – Humán Papilloma Vírus
  • Szifilisz - vérbaj
  • Chlamydia - fertőzés
  • Gonorrhea - kankó
  • Hepatitis C – májgyulladás
  • HIV - Human Immundeficientia Vírus (AIDS)

• Fontos tudni, hogy ilyen típusú betegségek esetén, a partner kivizsgálása is kötelező, a biztos gyógyulás elérése céljából és ez idő alatt a nemi kapcsolat létesítésekor óvszer használata akkor is ajánlatos, ha a fogamzásgátlás egyéb úton is biztosított.

Elérhetőség
    06-20-556-5237